Tájékoztatás a digitális tanítási renddel kapcsolatban

Tisztelt Szülők!

Intézményünk a KRÉTA e-napló felületét használja az új tanrend keretében. Jelen pillanatban nem rendelkezik minden diákunk a tanuláshoz szükséges infokommunikációs eszközzel, illetve internet hozzáféréssel. Ezért az első hetekben ennek biztosítása és a digitális oktatás kipróbálása zajlik.

Szeretnénk a figyelmükbe ajánlani a Nemzeti Pedagógus Kar ajánlását (http://nemzetipedkar.hu/megfontolando-tanacsok-a-digitalis-munkarend-idejere/), amelyből az önök számára is érdekes tartalmakat megosztjuk:

 

„ Megfontolandó tanácsok a digitális munkarend idejére

 

Megfontolandó tanácsok a digitális munkarend idejére

A digitális munkarendre való átállással az iskolák egyik pillanatról a másikra olyan feladattal találták szemben magukat, amelyet egyszerre kell kitalálniuk, megvalósítaniuk, ellenőrizniük és továbbfejleszteniük. Ez minden iskolában dolgozó pedagógus számára – még azok számára is, akik jártasak a digitális eszközök használatában és a digitális oktatási módszerek alkalmazásában – komoly pluszfeladatot ró.

Soha nem volt még ennyire fontos a tanulók, a szülők és a pedagógusok együttműködése és egymásba vetett bizalma, a digitális munkarend sikere jelentős mértékben ezen múlik. 

Ahhoz, hogy ezt a nehéz időszakot eredményesen átvészeljük, javasoljuk, ki-ki vegye fontolóra az alábbiakat:

I. A tanulók és családjuk érdekében

  1. A tanulók életkörülményei, a családok eszközellátottsága, a lakóhelyek internet-lefedettsége nem egyforma. Az iskola, a pedagógus nem várhatja el, hogy mindenki minden eszközzel rendelkezzen, neki kell alkalmazkodnia.
  2. Az online jelenlétnek az eszközökön kívül is költsége van, miközben a járvány miatt több család anyagi helyzete bizonytalanná válik. Az iskola, a pedagógus nem várhat el egész napos, folyamatos online jelenlétet a tanulóktól.
  3. Különösen fontos ezt figyelembe venni abban az esetben, ha a családban több gyermeket is érint a digitális oktatás. Lehet, hogy nem tudják a család eszközeit egyszerre használni.
  4. A tanuló esetenként 10-12 órát is az iskolában tölt, ami nem biztos, hogy jó neki, de egészen biztos, hogy ártalmas, ha valaki (akár felnőtt is) 10-12 órát tölt a számítógép előtt. Egyik iskola, pedagógus sem gondolhatja úgy, hogy az órarendi órákat egy az egyben online tartja meg. Ahogy a digitális tankönyv nem egyenlő a tankönyv beszkennelésével, úgy a digitális munkarend sem az órák online tartását jelenti. Más munkarendre kell áttérni, és nem tanítási órákat kell tartani.
  5. ……….
  6. Bár sok kiváló eszközből válogathatunk, lehetőség szerint ne használjon az iskola többféle online platformot, arra kell törekedni, hogy az intézmény e tekintetben egységes legyen. Egyrészt nem mindenki rendelkezik egyforma technikai feltételekkel, másrészt ha egy család több gyermekének több pedagógus elvárása szerint kell különféle felületekre regisztrálnia, bejelentkeznie, kijelentkeznie, egy idő után könnyen követhetetlenné válhat a helyzet. A túl sok felület alkalmazása adatvédelmi problémákhoz is vezethet.
  7. Vegyük figyelembe, hogy a közösségi oldalak a magánszféra részét képezik, ezért oktatási célra nem ajánlatos használni ezeket. Nem várható el egyetlen tanulótól sem (és ez nem csak a digitális oktatásra igaz), hogy azért regisztráljon egy közösségi oldalra, hogy a tananyagot megkapja. Ezek kiválóan alkalmasak viszont a kapcsolattartásra, de mivel az ezekhez való csatlakozás csakis egyéni döntés lehet, a kapcsolattartásnak sem lehetnek kizárólagos eszközei.

…………

  1. Most különösen fontos annak megértése, hogy a tananyag nem cél, hanem eszköz. A tanítás/tanulás nem a tananyag memorizáltatását/memorizálását jelenti, hanem a tananyag révén történő képességfejlesztést.
  2. Ezzel összefüggésben a számonkérésben is szakítani kell azzal a sémával, mely szerint a tanár feladja, a tanuló megtanulja, a tanár kikérdezi a tananyagot. Olyan feladatokat, munkákat kell értékelni, amelyek a tananyag megértését, illetve gyakorlati hasznosítását bizonyítják.

 

Budapest, 2020. március 24.

A Nemzeti Pedagógus Kar Országos Elnöksége”

 

Pályázatok

NKA
Erzsébet táborok
Határtalanul
Bethlen Gábor Alap
 Okosan a pénzzel!
Ökoiskola